laatste bestemming en laatste blog: Argentinië

2 juli 2016 - Buenos Aires, Argentinië

Hola!

Doordat de grens tussen Santiago en Mendoza dicht was besloot ik maar naar Buenos Aires te vliegen. Denny, een Nederlandse jongen die ik al eerder in Ecuador had ontmoet, had hetzelfde probleem dus boekten we samen een vlucht. Zijn vriend Darren zat al een paar dagen in Cordoba te wachten, omdat ze vanaf daar samen zouden gaan reizen dus Danny wilde gelijk door naar Cordoba. Dat stond ook nog op mijn planning (voor zover mijn reeks aan impulsieve beslissingen een planning te noemen is), dus besloot ik mee te gaan. 'S nachts was het wel koud, maar overdag steeds zonnig en best warm dus ik was helemaal blij na Santiago met zijn bijna altijd grijze lucht. Het eerste dagje was vooral even ontspannen in het park in de zon na een nachtvlucht en een nachtbus. De dagen daarna hebben we dagtripjes gedaan naar Alta Gracia en een dorp waar ik de naam van ben vergeten waar een heleboel mensen van Duitse afkomst wonen en alles in Duitse stijl is (inclusief Oktoberfesten). Alta Gracia is een heel schattig dorpje waar Che Guevara in zijn jeugd heeft gewoond en zijn oude huis is nu een heel interessant museum. Ik heb in Cuba toch een heleboel over de beste man geleerd maar moet zeggen dat ik toch weer veel vergeten was, dus deze opfrisser was wel even handig! Van Cordoba zelf heb ik niet eens heel veel gezien, op de laatste dag nog wel even een walking tour gedaan maar dat was dan ook alles. Ik had nog best een dagje extra willen blijven, maar het was heel erg laag seizoen dus ik ging toch liever met Danny en Darren mee naar Buenos Aires dan alleen in het hostel achterblijven. We wilden eerst misschien nog een tussenstop maken onderweg, maar besloten uiteindelijk toch maar gelijk door te gaan naar Buenos Aires. Ik was er hierdoor al wel 5 dagen voordat Loes en Yara zouden komen, maar er is zoveel te doen dat dat ook niet echt een probleem was. Het hostel organiseerde bijvoorbeeld al walkingtours naar vier verschillende buurten. Toen we 's ochtends vroeg aankwamen besloot ik maar gelijk fanatiek te beginnen met een van die walking tours (naar San Telmo). Met een jongen die op mijn kamer lag besloten we mee te doen aan de tango les van het hostel, wat allerlei hilarische taferelen opleverde (natuurtalenten) en daarna waren we vrienden en hoorde ik ineens bij zijn vriendengroep. Zo makkelijk kan het gaan! De avond eindigde met een leuk hostelfeestje en een aparte avond uit (we belanden ineens in een gayclub met een dragqueenshow met dansende mannen in kattenpakjes, hier waren we niet helemaal op voorbereid haha). De dag daarna hebben we vooral rustig door de stad gelopen en zijn we uiteindelijk naar het planetarium gegaan, waar we allemaal bijna of helemaal in slaap vielen in zo'n donkere ruimte met een sterrenhemel boven je hoofd en dat spaans maakte het er ook alleen maar vermoeiender op haha. Verder ben ik nog een dag naar el Tigre geweest. Een delta aan de rand van Buenos Aires waar je leuke boottochtjes kunt maken. Ook niet onbelangrijk, ze hadden een China Town met heel veel Aziatisch eten wat voor de verandering even heel lekker was! Op zondagen is er een leuke markt in San Telmo waar we heen zijn geweest en verder heb ik eigenlijk vrij weinig gedaan voordat Loes en Yara kwamen, maar dat was ook de bedoeling want het zou ook zo saai zijn als ik alles al had gezien. Al mijn vrienden (op een na) gingen weg de dag voordat Loes en Yara kwamen, dus ik was extra blij dat ze er waren! Ook al hadden ze na een reis van 30 uur ofzo niet meer heel veel energie, maar ik vond een avond vroeg naar bed ook helemaal geen straf aangezien ik ook nog wel de nodige uurtjes had in te halen. In de drie dagen daarna hebben we wel heel fanatiek de drie andere toeristische buurten bekeken (Palermo, la Boca en Recoleta). Met Yara's verjaardag wilden we naar een tango show, maar dat bleek niet te kunnen die avond dus hebben we het maar een avondje uitgesteld en het goed gevierd met buenos aires ice teas in het hostel. De dag daarna zijn we alsnog naar de tango show geweest wat heel erg leuk was! Het was niet alleen een show maar ook een driegangendiner, onbeperkt wijn en een tango les waar we alle drie trots onze tangodiploma gehaald hebben. In het weekend gingen we naar Uruguay (is maar 1,5 uur met de boot), we wilden alleen op zondag weer in Buenos Aires zijn voor de Copa America finale (argentinie - chilli) dus we hadden maar 1 nachtje. Met de boot kom je aan bij een schattig klein dorpje genaamd Colonia en vanaf daar is het 3 uur met de bus naar Montevideo (de hoofdstad). Het bleek toch een beetje weinig tijd dus hebben we in mega hoog tempo alle highlights bekeken. In montevideo gingen we couchsurfen bij Fabian. Hij had allerlij instrumenten in huis, waar hij ons op probeerde te leren spelen. Zelfs een soort rasp waar je met een stokje ritmes mee moest spelen bleek nog te moeilijk voor ons, maar het was wel hilarisch. Het haasten voor de Copa America finale bleek geheel overbodig, want de meeste Argentijnen bleken thuis te kijken en aangzien Argentinie verloor was er daarna ook weinig te beleven. De laatste twee nachtjes in Buenos Aires gingen we opnieuw couchsurfen, dit keer bij Martin, die heel aardig was alleen niet heel veel tijd voor ons had. Maar dat was geen probleem want we hadden elkaar en er is genoeg te doen in Buenos Aires. Zo hebben we nog een rondleiding gedaan in een kantorenpand met een hele interessante architectuur en geschiedenis en zijn we naar een Japanse tuin geweest. Heel random, maar het museum waar we heen wilden was dicht en hier liepen we toevallig langs. Daarna was het tijd voor mijn laatste stop: Iguazu. Na een nachtbus besloten we maar om gelijk de Braziliaanse kant van de watervallen te bekijken en onze spullen bij de busterminal achter te laten. De watervallen zijn eigenlijk aan de argentijnse kant, maar van de braziliaanse kant heb je er een heel mooi uitzicht op. We waren erg onder de indruk van de watervallen maar hebben waarschijnlijk nog meer foto's gemaakt van de beestjes die daar rond liepen en waar ik de naam niet van weet. Daarna gingen we naar ons hostel wat een mega groot zwembad had (wel met heel koud water maar toch). De dag erna was het tijd voor de argentijnse kant van de watervallen. Deze was een stuk indrukwekkender, zo dicht bij zoveel water! En niet alleen de watervallen zelf maar ook de natuur is prachtig, het ligt in een soort jungle achtig gebied met apen, dezelfde beestjes waar ik de naam niet van weet, schildpadden en mooie gekleurde vogels (die wel je eten ongeveer uit je mond stelen) en we hebben zelfs een toekan gezien. Je kunt ook een boottochtje maken waarbij je de falls van heel dichtbij kunt zien of eigenlijk meer met je ogen dichtgeknepen een douche neemt. Kan douchen onder de iguazu falls ook weer van de bucketlist! Dat was eigenlijk alweer mijn laatste volle dag van deze reis... De ochtend daarna hebben we nog wel heel lekker een dagje bij het zwembad kunnen liggen in de volle zon, maar daarna was het alweer tijd om afscheid te nemen van loes en yara en een bus terug naar Buenos Aires te nemen. Nu zit ik dit te schrijven na al bijna 18 uur in deze bus te zitten en zometeen ga ik gelijk door naar het vliegveld om naar huis te vliegen. Erg gemengde gevoelens over. Aan de ene kant heb ik heel veel zin om iedereen weer te zien en ook wel echt zin in mijn eigen bed en douche, niet meer uit een backpack hoeven te leven en lekkere kaas! Aan de andere kant regent het in Nederland en weet ik dat het veel te snel weer zo normaal gaat worden en dat er zoveel dingen zijn die ik ga missen aan Zuid Amerika! Maarja ik ga wel gewoon weer terug volgend jaar in de zomervakantie :)

Liefs en tot snel!