Kerst in Colombia

3 januari 2016 - Guatapé, Colombia

Hola,

Na santa marta heb ik mijn reis voortgezet naar San Gil, een klein stadje waar mensen voornamelijk heen gaan om dingen als raften, paragliden en canyoning te doen. Ik ging er voornamelijk heen omdat het toch op de route naar bogota lag, maar het leek me ook wel leuk om wat extreme sports te doen. Eenmaal daar besloot ik toch maar dat ik het allemaal niet zo spannend vond dus heb ik uiteindelijk precies niks gedaan, ook al moet ik zeggen dat de wandeling met mijn backpack van de busterminal naar het hostel ook wel extreme sport genoemd kan worden aangezien het 35 graden was en een half uur lopen (de taxichauffeur zei dat het loopafstand was, het zal mijn spaans wel weer geweest zijn). Het hostel was top: warme douches en gratis koffie en bananen, je bent een nederlander of je bent het niet. Het stadje was leuk om een dag rond te lopen maar dat was dan ook genoeg. De volgende dag nam ik een bus naar vila de leyva, een klein koloniaal dorpje. Ik had geen idee waar ik precies de bus uit moest en niemand sprak engels, maar wonderbaarlijk genoeg is het toch allemaal gelukt. Het hostel was heerlijk rustgevend met allemaal tuinen en kleine zithoekjes en ik had voor het eerst een private room (oke een 6-persoons dorm met 5 lege bedden)! Ik kwam 's avonds aan dus na een rondje door het dorp gewandeld te hebben besloot ik een avondje lekker vroeg naar bed te gaan in mijn private room. De volgende dag ben ik naar een marktje geweest en probeerde ik enkele bezienswaardigheden rondom het stadje te vinden met een kaartje die ik bij het hostel had gekregen. Ik weet niet of het aan mij of aan het kaartje lag maar ik heb geen van deze dingen ook daadwerkelijk gezien, maar toch even lekker gewandeld. 'S middags had ik het wel weer gehad met wandelen en pakte ik de bus naar de volgende bestemming: Bogota. Het was zaterdagavond dus tijd om uit te gaan. Ik was met vijf jongens en zij hadden bedacht dat we naar de grootste discotheek van Bogota zouden gaan genaamd theatron. Eenmaal daar bleek vrijwel iedere man homoseksueel te zijn en was ik binnen een uur al mijn vrienden kwijt wat er uiteindelijk in resulteerde dat ik de hele avond heb doorgebracht met een paar lesbische colombiaanse meisjes. Het was een interessante avond! De temperaturen in Bogota waren op dat moment lager dan de temperaturen in Nederland (rond de 12 graden), dus dat was wel een klein minpuntje. Ik had al van veel mensen gehoord dat Bogota koud en lelijk is dus mijn verwachtingen waren niet erg hoog. Bogota is inderdaad lelijk, maar toch vond ik het wel wat hebben. Op zondag over de hoofdstraat lopen was een attractie opzich; het aantal mensen op straat was niveautje koningsdag en overal stonden levende standbeelden, werd cabaret opgevoerd of werden cavia-races gehouden. Verder heb ik in Bogota een graffiti tour gedaan (er is daar heel veel graffiti door professionele artiesten) en een fietstour. Bogota is extreem groot (7.000.000 inwoners) dus de fietstocht was heel leuk om iets meer van de stad te zien! Tijdens de fietstour stopten we een paar keer om verschillende soorten lokaal fruit te proeven, naar een paar hele vreemde musea's te gaan die mensen in hun huis hadden (zoals een afval museum) en het colombiaanse spel tejo te spelen. Hierbij gooi je met metalen schijven op een cirkel met driehoekjes van kruit en als deze geraakt worden vindt er een hele luide ontploffing plaats. Verder heb ik het nationale museum bezocht en ben ik met een soort gondel naar monserrate gegaan, vanwaar je een heel mooi uitzicht hebt over bogota. Na 4 dagen was het tijd om de nachtbus te nemen naar Cali. Wederom een hele uitdaging om in de super drukke busterminal met 100 winkeltjes en busmaatschappijen in het spaans de juiste bus te vinden, maar uiteindelijk na 3 uur wachten toch gelukt! In Cali had ik weer met Jasmina afgesproken om samen kerst te vieren en daarna samen naar Medellin te reizen. Het hostel had een zwembad en de temperaturen waren weer Colombiaans dus het grootste deel van de tijd hebben we bij het zwembad doorgebracht. In Cali zelf zijn niet veel bezienswaardigheden, maar de stad staat bekend als de 'salsa captial' en toen wij er waren was ook nog eens de feria (salsa festival). Op eerste kerstdag waren we uitgenodigd voor een kerstdiner bij de familie van Esmeralda (haar vader is half colombiaans en ze hebben een huis en familie daar). Dit was heel leuk en zorgde toch nog een beetje voor een kerstgevoel, wat verder toch niet echt aanwezig was met 30 graden en de familie aan de andere kant van de wereld. We hebben uiteindelijk helemaal niet zo veel salsa gedanst (ik was ook even vergeten dat ik helemaal niet kan salsa dansen), maar door de stad lopen en streetfood eten en mensen kijken was ook zeker heel leuk! We zijn ook nog een dag met Esmeralda en haar familie meegeweest maar 'de club'. Dit is een soort resort maar dan zonder slapen, waar rijke Colombianen zich in kunnen kopen. Je mag alleen op uitnodiging komen, maar gelukkig hadden mensen bij het kerstdiner ons uitgenodigd. Naast zwemmen en een boekje lezen zijn we ook nog actief geweest en hebben we tennisles gehad (in het spaans). Die avond had Esmeralda's vader een Chiva (partybus) gehuurd en mochten we mee een rondje door de stad rijden. Alle andere aanwezigen waren net als met kerst Colombianen, dus toch een beetje de local experience. Al met al hebben we weinig van Cali gezien en weinig van het salsa festival, maar toch vier leuke dagen gehad! Na Cali was het tijd voor Medellin, maar daarover meer in de volgende blog.

Allemaal een gelukkig nieuwjaar gewenst!

Liefs

1. Lonneke:
    3 januari 2016
    Hoi Lena
    Wat een mooi verhaal en wat maak je veel mee!
    Ik geniet op afstand mee
    Dikke kus
    Xxx