Cuba

17 november 2015 - Cartagena, Colombia

Hola,

Voordat ik alles zelf alweer vergeten ben, lijkt dit me een mooi moment voor mijn eerste blog! Het lijkt oprecht een jaar geleden, maar minder dan 3 weken geleden stapte ik in het vliegtuig naar Havanna. Op Schiphol stond er gelijk een reporter van hello goodbye naast ons om het uitzonderlijke moment van een huilende Lena vast te leggen, maar die hebben we toch maar vriendelijk bedankt. 'S avonds bij aankomst in de homestay werd ik vriendelijk onthaald door Carlos en Mary en kreeg ik gelijk een flink aantal cuba libres (rum en cola) voorgeschoteld die ik werd geacht in hoog tempo naar binnen te werken. Er zijn vrij weinig dingen die snel gaan in Cuba, maar snel drinken kunnen ze zeker. Van de Cubaanse regering mogen mensen maximaal twee kamers verhuren aan toeristen en aangezien de andere kamer de eerste 2 nachten niet verhuurd was en de laatste nacht aan een Frans stel van middelbare leeftijd heb ik deze dagen voornamelijk alleen doorgebracht. De eerste dag ging ik nog wel in op locals die een leuk praatje kwamen maken en me de stad wilden laten zien, maar deze bleken toch voornamelijk uit op mijn geld en mijn lichaam dus dit heb ik maar snel weer afgekapt. Het was misschien te verwachten, maar toch het proberen waard en toch nog wat mooie hoeken van de stad gezien waar ik anders misschien niet was gekomen. De volgende twee dagen heb ik ongeveer een marathon gelopen en een heleboel van de stad gezien. De toeristische attracties die worden ongeven door mooie goed onderhoude huizen, maar ook de huizen buiten het toeristische gebied waar al tientalle jaren geen onderhoud is uitgevoerd en alles eruit ziet alsof het terplekke in kan storten. Daarna begon de groepsreis waarvan de eerste nacht zou plaatsvinden in een simpel hotel. Het bleek een 5 sterrenhotel met super grote kamers en een zwembad! De groep bestond voornamelijk uit heel veel Australiërs en Duitsers en was heel gezellig! De volgende dag vertrokken we naar Trinidad, via Santa Clara om het Che Guevara monument te bekijken. Trinidad is een super schattig stadje met een plein waar elke avond life muziek wordt gespeeld en salsa wordt gedanst. we bleven hier drie dagen, waarvan we een dag door het national park naar een waterval zijn gelopen om te zwemmen en een dag naar het strand zijn geweest. We zijn ook naar een club in een grot geweest wat super leuk was, ondanks het kleine detail dat er vrijwel geen mensen waren. De volgende bestemming was viñales, een super klein dorpje in de natuur waar je blijkbaar mooie wandelingen of paardrijdtochten kunt maken en mooie stranden in de buurt hebt. Helaas moest ik de volgende ochtend al naar huis dus heb ik niet meer kunnen doen dan een wandeling door het dorp (waar je ongeveer in 5 minuten doorheen was). De volgende ochtend heb ik drie uur lang in een taxi gezeten naast een chauffeur die geen woord engels sprak, maar in mijn handen en voeten spaans hebben we zowaar nog enige gesprekken kunnen voeren. Al met al is Cuba een prachtig land! Het is niet het makkelijkste land om alleen te reizen als beginner, door gebrek aan hostels en voorzieningen zoals wifi (alleen op sommige plekken na 100 uur in een rij staan of heel duur), maar ik had het zeker niet willen missen! De oude auto's zijn fantastisch en de goedkope rum is ook een leuk detail! Helaas moest ik de Cuba reis eerder onderbreken, zodat ik terug naar Nederland kon vliegen om bij de begrafenis van mijn lieve Opa te zijn. Ik ben heel blij met deze beslissing, de begravenis was heel mooi en het was fijn om nog even de tijd te nemen op goede herinneringen op te halen. Ik heb toch het idee dat ik een aardig beeld van het Cuba 'voordat de Amerikanen komen' heb nu, ook al denken de Cubanen die ik hierover heb gesproken allemaal dat het wel mee valt hoe snel alles zal veranderen.

Goed dit over Cuba, duurde iets langer dan verwacht dus het verhaal over de eerste week in Colombia komt morgen, anders wordt het zo lang dat niemand meer zin heeft om het te lezen behalve mijn mama, maar goed daar was deze blog ook in eerste instantie voor bedoeld dus eigenlijk is er geen probleem hebalve dat ik honger heb en geen zin meer haha. Oke goed verhaal, maar in het kort: ik heb het naar mijn zin hier!

Adios amigos

1. Elly: