Cartagena

5 december 2015 - Santa Marta, Colombia

Holaaa,

Ik ben inmiddels al bijna een week weg uit Cartagena dus hier eindelijk de blog! Na een kleine tussenstop in Nederland vertrok ik dan eindelijk naar Colombia voor het begin van mijn 'echte' reis. De vliegreis vormde geen enkel probleem na alle training van de week ervoor en volgens mij viel het zelfs nog mee hoe erg ik werd afgezet door de taxichauffeur die me naar het hostel bracht. Ik verbleef de eerste 3 nachten in hostel media luna, een erg leuk hostel en volgens mij ongeveer de enige met een zwembad wat met de temperaturen en luchtvochtigheid hier erg prettig is! Onbewust had ik mijn verblijf in Cartagena prefect gepland, want de dag nadat ik aankwam was het independence day wat vier dagen lang gevierd was met parades en de verkiezing van miss cartagena (of miss colombia of allebei, het is me nog steeds niet helemaal duidelijk). Overal werden spuitbussen met schuim erin verkocht waarmee je iedereen die je tegenkwam van een goede laag kon voorzien. De colombiaanse kinderen gaven er de voorkeur aan om de gehele spuitbus leeg te spuiten op de 'gringo's' en als het even kon vol in de ogen. De eerste paar uur was het fantastisch maar op een gegeven moment werd het toch een beetje pijnlijk dat je ogen elke keer als je ze open deed vol met schuim werden gespoten. Als je geluk had gooide ze ook nog bloem of gekleurd poeder over je heen, maar dat bleef me bespaard. Ik had inmiddels een spaanse school gevonden maar de lessen begonnen pas op dinsdag (want maandag was een vrije dag omdat het na de feestdagen was. Colombiaanse logica, eerst feest en dan een vrije dag) dus besloot ik voor het weekend even weg te gaan uit cartagena. Op een eiland een uurtje varen vanaf cartagena was dat weekend een festival, dus besloten we met een groep mensen uit het hostel om daarheen te gaan. Na lang onderhandelen bleek een illegale boot de goedkoopste optie en aangezien we al een ruim uur op de legale optie zaten te wachten die 'binnen een kwartier terug zou zijn' besloten we die te nemen. Zoals te verwachten viel was de boot vlak voordat we bij de bestemming waren ineens 'kapot', maar waren en wel een paar jochies in de buurt die ons voor een klein bedragje wel naar het hostel wilden brengen. Toen we allemaal uitgestapt waren, bleek de kapotte boot ineens prima te werken en gingen ze er snel vandoor. Maar goed uiteindelijk kost zo'n grapje je dan 3 euro meer dus geen reden voor paniek. We kwamen aan op de dag voordat het festival zou beginnen en het zag er nog weinig spectaculair uit, maar goed wat niet is kan nog komen. Om in het dorp op het eiland te komen moesten we eerst 15 minuten door een jungle lopen om vervolg terecht te komen in een mini dorpje wat niet zo misstaan in afrika. Er was 1 'restaurantje' wat eigenlijk gewoon een open keuken was waar het de nodige tijd duurde voor ze eten voor 15 mensen hadden bereid. De plastic stoelen werden uit alle hoeken en gaten van het dorpje gehaald en ons bier moesten we een paar huisjes verderop halen waar iemand nog een vrieskist ergens achter had staan. De reservering voor het hostel was niet goed doorgekomen en alles was vol, maar gelukkig waren ze bereid ons in een nieuw hostel te stoppen, wat eigenlijk pas een week later open zou gaan. De matrassen waren gelijk met ons aangekomen op het eiland en de bedden moesten eerst nog even in elkaar gezet worden terwijl wij aan het eten waren, maar uiteindelijk waren we de eerste om in deze super nieuwe bedden te mogen slapen! De fans moesten we even zelf in elkaar zetten, maar dat mocht de pret niet drukken. Het festival was niet helemaal wat we ervan verwacht hadden. De zwembaden midden op het terrein waren niet schoongemaakt, de prijzen waren achterlijk hoog voor colombiaanse begrippen en er waren maximaal 100 mensen, maar het was super leuk! Het strand was 2 minuten lopen en super mooi en doordat er zo weinig mensen waren kende iedereen elkaar wat super leuk was! Daarna gingen we weer terug naar cartagena, waar ik op dinsdag met mijn spaanse lessen begon. Nu 2 weken verder kan ik zeggen dat ik veel geleerd heb, maar nog steeds amper spaans spreek. Toch iets moeilijker dan verwacht... Maar ik heb nog 6 maanden om het te leren, dus er is nog hoop! De spaanse lessen waren 4 uur in de ochtend en 's middags en 's avonds had ik tijd om door de (hele mooie!) oude stad en over de stadsmuur te wandelen, een fort en museas te bekijken en mensen in het hostel te leren kennen. 'S avonds was er tijd voor feestjes of om bier te drinken op de plaza del trinidad waar toeristen en locals hun in de supermarkt gekochte bier dronken en eten bij de standjes kochten, super gezellig en goed voor het budget! Ik ben zelfs een keer naar de film geweest (dat kan ook gewoon aan de andere kant van de wereld), het was een documentaire over de natuur in colombia in het spaans, maar gelukkig wordt er in documentaires altijd super langzaam gepraat en ging het voornamelijk om de beelden dus kon ik het prima volgen! Het weekend tussen de lessen in ben ik naar playa blanca geweest, een super mooi strand een klein uurtje rijden van cartagena. Ik had al gehoord dat het prachtig, maar extreem toeristisch was overdag, dus dat het leuk was om er een nacht door te brengen zodat je ook even van een leeg strand kon genieten nadat alle dagjesgasten weg waren. Dus tijdens de dagtrip even een rondje langs alle hostels gewandeld die allemaal vrij primitief waren met zakken water als douche in de 'achtertuin'. Uiteindelijk koos ik voor een tent voor 10.000 pesos (3,30 euro) per nacht bij een heel leuk lesbisch stel. Voor een paar euro's vond de buschauffeur het goed dat ik een dag later mee terug reed dus zo gezegd zo gedaan. De avond was heel leuk, even iets heel anders dan drukke hostels vol backpackers. Hier zaten alleen zuid amerikanen waarvan de meeste amper engels spraken en die accenten hadden die ik met mijn matige spaans echt niet verstond, maar de sfeer was alsnog heel goed! Er waren ook mensen die wel engels spraken en toen het donker werd werden er allerlei muziekinstrumenten tevoorschijn getoverd en muziek gemaakt. Een hele leuke afwisseling tussen de spaanse lessen door! De tweede week lessen was vergelijkbaar met de eerste week, dus op zaterdag na de lessen was in helemaal klaar om door te reizen. Mijn oorspronkelijke plan was om naar casa en el agua te gaan, een hostel midden in de zee. Maar toen de boot niet op de afgesproken plaats kwam opdagen en alle mensen daar alleen spaans spraken en voor zover ik begreep geen idee hadden waar ik het over had besloot in na een uur wachten maar naar santa marta te gaan. De boot bleek uiteindelijk vertraging te hebben door een storm ofzo, maar ik had toch al een beetje mijn twijfels omdat het een beetje boven mijn budget was en de verkeerde kant op dus dit plan b was helemaal prima! Afgelopen dagen heb ik de lost city track gedaan, maar daarover meer in de volgende blog want deze is al mega lang en anders wil niemand hem meer lezen ;)