Couchsurfen en galapagos

19 februari 2016 - Guayaquil, Ecuador

Hola! Ik had al gehoord dat Guayaquil niet echt een leuke stad was, maar ik wilde even een paar dagen overbruggen en de voornaamste reden dat ik ging was om couchsurfing te proberen. Voor de mensen die dit concept niet kennen, het idee is dat je gratis bij een local thuis mag slapen en dat deze je een beetje wegwijs kan maken in zijn of haar woonplaats. Uiteraard ben ik niet bij de eerste de beste ecuadoriaan gaan logeren, maar heb ik wel even goed de profielen en referenties gecheckt! Helemaal veilig dus. De term couchsurfing doet vermoeden dat je op de bank slaapt, maar niets was minder waar! Mijn host woonde in een super mooi appartement en ik had een eigen kamer met badkamer. Rodolfo, de host, was heel aardig en vond het geen probleem om tijd vrij te maken om mij de stad te laten zien. Een goede eerste couchsurf ervaring dus! Daarna ging ik terug naar montañita om mijn verjaardag te vieren. Er waren twee Canadese meisjes waar ik al eerder mee gereisd had, dus ik wist in ieder geval dat ik vrienden had op mijn verjaardag! Na een goed feestje om 12 uur heb ik de hele dag op het strand gelegen en 's avonds sushi gegeten; prima verjaardag! Daarna was het toch echt tijd om definitief afscheid van montañita te nemen en nam ik een bus naar Baños. In Baños kan je outdoor sporten doen zoals raften, ziplinen en canyoning. Net als in Colombia heb ik uiteindelijk weer niets van dit alles gedaan haha. Ik heb wel een fietstocht gemaakt langs een aantal watervallen en ik ben naar een schommel boven op de berg geweest waar je hele mooie foto's kunt maken (als het niet mistig is en regent zoals toen ik er was, maarja je kan niet alles hebben). Het was carnaval toen ik in baños was, maar het enige wat daarvan merkbaar was waren kinderen met spuitbussen schuim die je constant de volle laag gaven. In het begin leuk, later iets minder (lees ronduit irritant).. In Ambato, een uurtje van Baños, wordt traditioneel carnaval gevierd met een parade van wagens gemaakt van bloemen en fruit. Hier zijn we 's avonds heen geweest en dit was erg leuk! Er was geen toerist te bekennen en we stonden een uur voordat de parade zou beginnen (2 uur voordat die ecuvt begon dus) al klaar omdat het zo druk was. Dit was helemaal niet vervelend want het was heel vermakelijk om de Ecuadorianen te zien vechten om stoelen en schuimgevechten te zien houden. In eerste instantie was ik niet van plan om naar de galapagos eilanden te gaan, omdat dit nogal ver boven mijn budget ligt, maar mensen bleven me maar vertellen dat het echt het allermooiste aan heel Ecuador is. Een jongen die ik in montañita had leren kennen wilde ook gaan, dus besloot ik een beetje impulsief om ook maar gewoon te gaan. Het is immers nu of nooit, want ik denk niet dat de kans heel groot is dat ik binnenkort weer naar Ecuador ga. We boekten tickets voor 3 dagen later en ik besloot daarvoor nog even snel naar Cuenca te gaan. De reis ertoe ging niet helemaal zoals gepland. In mij hostel hadden ze me verteld dat er de hele nacht bussen gingen ik moest alleen overstappen in Riobamba, toen ik daar vervolgens aankwam om 23:00 uur bleek dat de laatste bus net een half uur daarvoor was vertrokken.. Toen heb ik maar aan een taxichauffeur gevraagd of die een goedkoop hostel of hotel wist wat dichtbij was en een paar uur geslapen voordat ik de eerste bus om 5:30 nam. Ik heb eerst de hele kamer met deo bewerkt want de geur was niet te harden en ik ben nog steeds opgelucht dat er geen bed buggs zaten, maar ik was al lang blij dat ik ergens kon slapen. In Cuenca zijn ontzettend veel kerken, wat ervoor zorgt dat niet alleen het oude centrum maar eigenlijk vrijwel de hele stad mooi is. Ik had maar anderhalve dag maar deze super snelle stadstour was eigenlijk echt prima! Naast de mooie architectuur was er ook een heel interessant museum over de gebruiken en tradities van verschillende volkeren die vroeger in ecuador leefden. Ik zat in een klein en gezellig hostel en 's avonds kookte de eigenaar traditioneel ecuadoriaans voor iedereen, erg lekker! De dag daarna ging ik met de eigenaar en een groepje mensen uit het hostel naar cajas national park om een paar uur te hiken. Het was nogal modderig omdat het al de hele nacht en dag regende, dus het was heel fijn om een gids te hebben die wist welke paden nog enigszins begaanbaar waren. Uiteindelijk waren we toch allemaal helemaal modderig en doorweekt na 4 uur door de regen lopen, maar het was het zeker waard! Hele mooie natuur en lama's in het wild. Toen moest ik 3 uur in de bus naar guayaquil en toen ik daar eindelijk aankwam had ik zoveel honger dat ik maarliefst 4x heb gegeten. Na een nachtje slapen in guayaquil was het tijd voor galapagos! We vlogen naar het eiland San Cristoból. Na onze spullen in het hostel te hebben achtergelaten gingen we een wandeling maken. Na ongeveer 5 meter zagen we een zeeleeuw waar we even uitgebreid foto's van moesten maken. Toen we eindelijk doorliepen kwamen we erachter dat overal op straat massa's zeeleeuwen lagen en deze ene zeeleeuw dus eigenlijk helemaal niet zo bijzonder was. Het bijzondere is dat de zeeleeuwen helemaal niet bang zijn voor mensen en ze zolang je niet heel dichtbij komt en ze niet aanraakt lekker blijven liggen. Verder kwamen we tijdens de wandeling darwin-vinken, iguanas en zeeschildpadden tegen. De dag daarna besloten we een snorkel tour te doen waar je kon zwemmen met zeechildpadden, haaien en zeeleeuwen. Helaas hadden we een hele slechte dag en was het water zo troebel dat we amper iets konden zien en de zee zo wild dat we allemaal zeeziek werden. Daarna gingen we nog wel naar een heel mooi strand, maar toch niet helemaal wat we in gedachte hadden toen we een klein godsvermogen neerlegden. Maar wildlife heeft natuurlijk geen garanties, dus dat risico loop je. De dag daarna gingen we naar het eiland Isabella, waarvoor je eerst 2 uur op de pond naar Santa Cruz moet en dan nog 2 uur. De pond gaat maar twee keer per dag dus hebben we de ochtend op santa cruz doorgebracht met rondlopen en op het strand zitten. Op Isabella hebben we de tuneles tour gedaan, waarbij je gaat snorkelen tussen tunnels van lava-gesteente. Deze tour was fantastisch en maakte de tegenvallende tour van twee dagen eerder helemaal goed! We hebben enorme zeeschildpadden gezien (groter dan ik), zeepaarden, haaien, drie soorten roggen, heel veel andere vissen, pinguins en gezwommen met zeeleeuwen! Daarna zijn we nog naar een breeding center voor landschildpadden geweest. De volgende dag heb ik een fiets gehuurd en ben ik met een ander meisje naar de wall of tears gefietst, het enige zichtbare bewijs dat er vroeger een grote gevangenis op het eiland was. Onderweg waren er verschillende uitzichtpunten en strandjes en het hoogtepunt was dat we een hele grote schildpad in het wild zagen. Een leuke tocht, maar wel bloedheet! Daarna heb ik nog wat gesnorkeld en de pont terug naar santa cruz gepakt. Daar ben ik op de laatste dag naar tortuga bay geweest; een prachtig strand waar geen schildpad te bekennen was, dus de naam is me nog steeds een beetje een raadsel. Daarna nog even gesnorkeld in een soort kloof met heel blauw water en hele grote vissen (las grietas) en toen zat de laatste dag er weer op. Galapagos was een heerlijke vakantie van mijn vakantie en ik heb uiteindelijk (bijna) alle dieren gezien die ik had willen zien! Het aller bijzonderste is eigenlijk dat de dieren totaal niet bang zijn voor mensen en dat je heel dichtbij kunt komen! De volgende ochtend vroeg weer een vlucht terug en nu zit ik in Guayaquil te wachten op de bus die mij als het goed is naar Mancora in Peru gaat brengen. Liefs!