Als een speer door peru

8 maart 2016 - Cusco, Peru

Hola!

Inmiddels alweer 2,5 week in peru dus tijd voor een update! Mijn eerste stop was mancora, een klein plaatsje aan het strand. Er is hier vrij weinig te doen behalve strand en surfen, maar ik zat in een heel groot hostel met een groot zwembad. Ik besloot een surfboard te huren en zelf een poging te wagen, maar na drie keer bijna verdronken te zijn en het gevoel te hebben dat ik iedereen in de weg lag heb ik toch maar een lesje genomen. Verder heb ik voornamelijk bij het zwembad gehangen en tafeltennis gespeeld. Ik kwam een heleboel mensen tegen die al super lang in het hostel zaten, omdat er super leuke feestjes waren elke avond dus ik besloot maar gelijk mijn busticket voor de volgende dag te kopen om te voorkomen dat ik nooit meer weg zou gaan. De ene avond dat ik er was was inderdaad een goed feestje en de dag daarna had ik totaal geen zin om weg te gaan, maar aangezien ik toch meer van peru wilde zien moest ik toch verder. Ik wilde naar huaraz, maar moest daarvoor eerst een dus naar trujillo nemen. Toen ik 's ochtends vroeg aankwam in trujillo bleek dat de volgende bus pas om 10 uur 's avonds ging, dus had ik een dag in trujillo. Daar ben ik naar een plaatsje aan het strand naast trujillo geweest, heb ik de chan chan ruïnes bekeken en door het centrum van trujillo gelopen. Best een mooi stadje! Toen ik om 4 uur 's nachts in huaraz aankwam vond ik gelukkig een hostel waar ik vervroegd mocht inchecken en nog even wat gemiste uurtjes slaap van de afgelopen nachten in de bus kon inhalen. Huaraz is een klein dorpje hoog in de bergen waar je een aantal mooie hikes kunt doen. De eerste dag besloot ik te beginnen met een simpele hike van rond de 3 uur die je zelf kon doen om even in te komen en aan de hoogte te wennen. In de bus daarnaartoe kwam ik een leuk stel tegen waarmee ik de hike heb gedaan. Ik besloot dat ik het leuk vond, maar dat een meerdaagse hike me wel wat heftig leek. De dag daarna wilde ik een hike doen naar een meer (laguna 69), maar die nacht werd ik ziek. Misschien was 3 nachtbussen in 4 nachten toch wat te veel van het goeie... Na een dagje uitzieken voelde ik me gelukkig weer wat beter en kon ik de dag daarna alsnog de hike doen. De volgende stop was Lima. Mijn hostel vond ik niet echt top, maar gelukkig kwam ik tijdens de free walking tour een aantal leuke mensen tegen waar ik de volgende drie dagen mee heb doorgebracht. We zijn onder ander naar een park geweest waar ze 's avond water en lichtshows hadden, we hebben fietsen gehuurd en we hebben door het oude stadscentrum gelopen en een kathedraal bezocht. Laura, een meisje dat ik leerde kennen had in het beste restaurant van Duitsland gewerkt en haar collega's hadden als afscheidscadeau een tafel gereserveerd bij Central in Lima, het beste restaurant van Zuid Amerika en het vierde beste restaurant ter wereld. Het was alsnog heel duur, maar 17 gangen en gepaarde wijnen voor omgerekend ongeveer 130 euro is toch een stuk goedkoper dan andere restaurants van dit niveau. Het leek me wel een unieke ervaring dus ik besloot maar gewoon mee te gaan. Het was een hele ervaring. Alle ingrediënten kwamen uit peru en de ingrediënten van elke gang kwamen van verschillende hoogtes van -20 tot rond de 4000. Het mooiste aan dit verhaal is dat het restaurant waar Laura werkte goede banden heeft met de chefkok van Central en dat we toen we om de rekening vroegen te horen kregen dat we helemaal niets hoefden te betalen! Hoeveel mensen kunnen nou zeggen dat ze gratis in het beste restaurant van Zuid-Amerika hebben gegeten?! Na lima ging ik naar huacachina, een klein dorpje rondom een oase in de woestijn. De hoofdreden dat mensen hierheen gaan is omdat je daar kunt zandboarden van de zandduinen. Verder is er ook weinig te doen dus het was een rustig dagje aan het zwembad bij het hostel en aan het einde van de dag zandboarden. Het zandboarden was heel leuk! We begonnen met wat kleine heuvels waar je nog kon proberen te staan zoals op een snowboard en aan het einde kwamen twee super hoge heuvels waarbij de op je buik op het board moest liggen en super hard naar beneden ging. Daarna was het tijd voor wederom een nachtbus, dit keer was de bestemming Arequipa. Arequipa is een hele mooie stad en de eerste dag heb ik vooral rondgelopen en een museum bezocht. De dag daarna heb ik de free walking tour gedaan en nog een museum bezocht. Vanuit Arequipa kun je tours boeken naar de Colca canyon, twee keer zo diep als de grand Canyon! Voor deze tour werden we om 3 uur 's nachts (!) in het hostel opgehaald en reden we naar de Canyon. De eerste dag was ongeveer 6 uur lopen waarvan de helft steil naar beneden en de andere helft in de Canyon. Na een nachtje slapen in de Canyon was het de volgende dag twee uur omhoog lopen. Het was redelijk zwaar, maar ontzettend mooi! Onderweg terug naar Arequipa hebben we nog verschillende stops gemaakt waar we een aantal vulkanen konden zien, wilde lama's en alpacas en we zijn naar hot springs geweest (wat eigenlijk gewoon zwembaden waren). Ik wilde eigenlijk dezelfde avond nog een bus naar cusco nemen maar besloot toch om even rustig aan te doen en nog een nachtje te blijven. Die avond leerde ik super veel leuke mensen kennen dus besloot ik om nog maar een nachtje te blijven. In Arequipa had ik inmiddels wel gezien wat ik wilde zien dus was het voornamelijk zwembad en feesten, maar ik heb me uiterst goed vermaakt! Nu zit ik dan toch eindelijk in de nachtbus naar cusco naar een hele slechte zombie film te kijken, dus het lijkt me tijd om te gaan slapen. Ik ben inmiddels over de helft van mijn reis en de tijd is voorbij gevlogen, dus voor ik het weet zie ik jullie allemaal weer :)

Besos!

1. Leo:
    8 maart 2016
    Hoi Lena! Wat een mooi verhaal weer.
    Echt lekker vakantie als je spontaan kunt besluiten nog maar een nachtje te blijven. Dat is het ware leven!
  2. Oma Greetje.:
    12 maart 2016
    Amable Lena
    Wat een fijne tijd heb jij !
    Ik zou zo wel een tijdje met je mee willen trekken .alleen moest mijn conditie dan wel iets beter zijn ,en 60 jaar jonger!
    Muchos besos de tu abuela