De laatste weken colombia

12 januari 2016 - San Agustín, Colombia

Hola,

Vandaag ben ik precies 9 weken in colombia en ondanks dat ik makkelijk nog langer zou kunnen blijven ga ik over een paar dagen de grens naar ecuador maar eens oversteken. Een mooi moment voor de laatste blog over colombia dus! Na kerst in Cali ging de reis verder naar Medellin. Medellin is een grote stad, maar doordat ze een metro-netwerk en een paar kabelbanen hebben is het (in tegenstelling tot bogota) toch makkelijk om veel van de stad te zien. We zijn onder andere naar een park boven op een berg geweest wat zo groot is dat je er hikes van enkele uren kunt doen, maar we zijn niet veel verder dan de ingang gekomen; toch leuk. Met de kabelbaan kan je een rondje doen over de sloppenwijken, waardoor je een goed beeld krijgt van de armoede in deze wijken zonder dat het gevaarlijk wordt. Een groot contrast met poblado, de toeristenwijk waar ons hostel zat vol met clubs en goede restaurants. Verder hebben we de free walking tour gedaan, waar we veel over medellin en colombia geleerd hebben en waar af en toe een oude colombiaan aansloot om even te kijken of een mop te vertellen. Colombiaanse mensen zijn zo aardig! We hebben ook de pablo escobar tour gedaan wat eigenlijk maar commerciële onzin was en zonde van het geld, maar dat was eigenlijk ook wel te verwachten. Oud en nieuw in medellin, de partystad van colombia, was iets minder spectaculair dan verwacht... Blijkbaar vieren alle colombianen oud en nieuw met de familie, dus er was vrij weinig leven in de stad en geen vuurwerk te bekennen (terwijl er op de meest random andere momenten wel overal vuurwerk wordt afgestoken). Desalniettemin was het wel een gezellige avond! Een aantal vrienden uit santa marta waren er ook dus het was fijn om (voor reisbegrippen) goede vrienden om me heen te hebben met de jaarwisseling. Uiteindelijk kwamen er nog aardig wat mensen naar het park om 12 uur en zijn we daarna naar een club geweest. Op 1 januari besloten Jasmina en ik naar de film te gaan. De meeste films zijn spaans gesproken, maar er was ook een film met spaanse ondertiteling dus we gingen ervan uit dat deze dan wel engels gesproken zou zijn... Uiteindelijk hebben we naar een turks gesproken film met spaanse ondertiteling gekeken. Het was oprecht best leuk! Verder zijn we in het weekend naar guatapé geweest, een klein dorpje in de buurt van Medellin. De busrit was in het weekend helaas 5 uur ipv 2, maar het was het zeker waard. We hebben een rots beklommen met prachtig uitzicht en een boottochtje gemaakt door de omgeving. Jasmina wilde spaanse lessen nemen in medellin en ik niet, dus ging ik weer alleen verder naar Manizales. Ik ging hier vooral heen om een track naar een gletsjer te doen, maar er bleek ook een feria (festival) te zijn. Er was elke dag muziek in de stad en het uitgaansgebied was heel leuk, mede doordat er veel studenten in manizales wonen. De tour naar de gletsjer was vrij zwaar door de hoogte (4100-4800 meter), maar het was de klim zeker waard. Mijn gezelschap bestond uit drie colombiaanse koppels die vrijwel geen engels spraken, maar ondanks dat ik vrij weinig snapte van wat ze zeiden was het heel gezellig! Dat zijn toch de mooie dingen aan alleen reizen, want anders zou ik waarschijnlijk nooit de hele dag doorbrengen met alleen Colombianen. De dag daarna  ging ik met twee canadese meisjes mee naar een dropje in de buurt van manizales. Uiteindelijk hebben we bijna de hele dag doorgebracht in taxi's en bussen en was er precies niks te doen in het dorpje, maar het was wel gezellig! Na manizales ging ik naar Salento waar ik weer herenigd werd met Jasmina. De vallei de Cocora vlak bij Salento is een vallei met extreem hoge palmbomen (ik geloof rond de 60 meter, maar misschien ook niet). Om er te komen hebben we zeker vier uur gehiked maar het was het zeker waard! Helaas was het verder heel slecht weer dus heb ik niet meer paardgereden en geen koffietour gedaan wat mijn plan was, maar het was lekker ontspannen daar midden in de bergen en er zaten leuke mensen in het hostel dus ik heb me zeker vermaakt! De dag daarna heb ik 12 uur in bussen gezeten (wat voor de verandering best soepel ging) om naar San Agustin te gaan. Daar ben ik naar het archeologische park geweest, waar ze allerlei vreemde stenen beelden hebben van een oude beschaving. Een locale vrouw raadde me een hostel aan, waar ik samen met drie engelse en canadese jongens de enige gast was en waar de jongen die er werkte ineens melde dat hij op vakantie ging tot en met juli waardoor er het grootste deel van de tijd geen personeel was. Is weer eens wat anders dan alle populaire party hostels! Morgen ben ik van plan naar een plaatsje dicht bij de grens te reizen en overmorgen de grens naar ecuador over te steken. Colombia is absoluut een fantastisch land en ik kan het iedereen aanraden! De mensen zijn super vriendelijk, er is een enorme diversiteit aan natuur en ik heb me vrijwel geen moment onveilig gevoeld!